Raymond Hakkert over de Vortex 310 Deluxe

Raymond Hakkert over de Vortex 310 Deluxe (2)Eindelijk een groen stuk rubber! Ik heb sinds ik op karper vis diverse hagelwitte boten gehad. Echter nooit een groene! Ik weet nog goed dat ik de eerste Vortex boten jaren geleden voorbij zag varen op een rivier in Frankrijk. Dat zag er puik uit! Als een stel militairen vaarde deze concullega’s ons lachend en zwaaiend voorbij…. Trouwens, uitlachend en zwaaiend zou ook goed gekunt hebben. Direct was ik jaloers en wilde ik ook zo’n groene legerachtige karperboot hebben. Sceptisch als ik ben vroeg ik mij af wat de kwaliteit van deze boten zou zijn. Zeker na mijn laatste Zodiac ervaring die ik toch wat teleurstellend vond qua robuustheid ten opzichte van de dure aanschafprijs. Na een aantal jaar ging met name de airdeck bodem van deze Zodiac  golven als ik met de motor volgas gaf en snel ging varen. Het vaarde gewoon niet relaxed…

Menno Blok, mijn Frankrijkmaat, had al eerder de overstap gemaakt van Zodiac naar Vortex en dat was hem goed bevallen. Ik heb de boot van Blok tijdens een Franse trip eens goed onder de loep genomen en was overtuigd van de robuustheid. Ik ken Arjan Verkoelen nu al menig jaartjes en alleen al door zijn degelijke manier van dingen aanpakken weet je dat hij geen flauwekul verkoopt. Mijn Zodiac was na 4 jaar intensief gebruik al toe aan vervanging…. Ik had het stuk rubber best langer kunnen houden aangezien ik een tube lijm in bezit heb waarmee ik zeer gemakkelijk gaatjes kan dichten. Maar door mijn type visserij en ik daarnaast graag met het gezin (plus hond) vaar, vroeg ik naar Arjan welke boot bij mij het beste zou passen.

Raymond Hakkert over de Vortex 310 Deluxe (3)

Het zou een grote Vortex worden met kunststofbodem. Nu heb ik in het verleden een boot gehad met plankenbodem en dat koste diverse keren mijn vingers bij het monteren van de bodem en was dat een ramp om die planken op zijn plek te krijgen. Dit viel bij de Vortex eigenlijk reuze mee. Een airdeck is en blijft wat makkelijker qua opbouw (je hebt het hooguit over een paar minuten), maar de vaareigenschappen van een planken ( kunststof) bodem is 10x beter!

Raymond Hakkert over de Vortex 310 Deluxe (1)

Ik ben nu reeds na jaren eindelijk in het bezit van een grote groene Vortex. Al mijn materiaal past er met gemak in, er kan een 9,9 pk buitenboordmotor achter en ik sjees nu ook zwaaiend en lachend van stek naar stek. Mijn eerste trip met de Vortex afgelopen oktober beviel erg goed, de boten vielen compleet weg in het met riet omgeven water. Zo goed dat we na de eerste dril ’s nachts onze stek amper konden terugvinden.

Raymond Hakkert over de Vortex 310 Deluxe

Normaal schenen we even naar een groot stuk wit rubber alias bijboot, maar aangezien dit de Vortex van Blok is duurde het even eer we terug waren. We kunnen dit nu natuurlijk geen nadeel van de boot gaan noemen, kwestie van een lampje of reflector ophangen bij het weg varen. Sowieso zie ik geen echte nadelen ten opzichte van andere boten of merken, integendeel. Het enige wat ik kan verzinnen is dat de boot door zijn robuustheid ietsje groter is qua pakket en dat ik hem amper meer in de tas krijg, wat me net te veel tijd, ergernis en moeite kost. Maar daar heb ik een oplossing voor gevonden. Laat de boot compleet leeglopen, ga er opzitten, dat scheelt veel lucht. Leg op de grond zo’n 60 cm van elkaar af twee stukken breedband klitteband neer (gamma / praxis inclusief handvat!). Leg het pakket daarop. De band naar elkaar toe trekken en vastklitten. Je tilt het pakket nu via de handvaten op en draagt het gemakkelijk naar je auto. Eventueel rol je tegen het vuil in de auto een op maat geknipt stukje schoongehouden bouwzeil mee.

 

Raymond Hakkert